Konferencja inaugurująca SZWAJCARSKO-POLSKI Program współpracy (4)
Facebook
Facebook
YouTube

W grudniu ubiegłego roku przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Pułtusku uczestniczyli w  konferencji inaugurującej drugą edycję Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy zorganizowanej przez Związek Miast Polskich oraz Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, podczas której przedstawiono cel programu i obszary tematyczne.

Polsko – Szwajcarski Program Rozwoju Miast jest realizowany w latach 2022-2029, a jego motto brzmi:
„Ze szwajcarską precyzją rozwijamy miasta”. Ma on sprawić, aby miasta, podniosły jakość życia mieszkańców w kierunku niwelowania różnic społeczno – gospodarczych między miastami polskimi
i szwajcarskimi.

Polska otrzyma ponad 320 mln franków szwajcarskich na dwa programy.

Pierwszy z nich to: rozwój miast, a drugi to badania naukowe i innowacje.

W ramach pierwszego z nich Pułtusk jest wśród 139 miast uprawnionych do aplikowania o te środki. Jak można było usłyszeć od prowadzących konferencję, ramy finansowe pojedynczego wniosku będą zamykały się między 10, a 12 mln euro. Nie ma ściśle określonego katalogu kosztów kwalifikowalnych,
co oznacza, że wszystkie uzasadnione koszty w ramach złożonego wniosku mogą być dofinansowane nawet do 100 %.

Miasto Pułtusk planuje przygotować projekty, zawierające dwa podstawowe działania: ekonomiczno – środowiskowe i społeczne. Wsparcie będzie ukierunkowane na finansowanie działań mieszczących się
w dwunastu obszarach tematycznych objętych programem:

  • kształcenie oraz szkolenie zawodowe i specjalistyczne,
  • finansowanie dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw,
  • wspieranie zarządzania migracją i promowanie działań integracyjnych,
  • efektywność energetyczna i energia odnawialna,
  • transport publiczny,
  • gospodarka wodno-ściekowa,
  • zarządzanie odpadami,
  • ochrona przyrody i różnorodność biologiczna,
  • zdrowie i opieka społeczna,
  • poprawa bezpieczeństwa publicznego,
  • mniejszości i grupy znajdujące się w niekorzystnej sytuacji społecznej,
  • zaangażowanie obywatelskie i przejrzystość.

7 marca br. został ogłoszony nabór projektów w ramach Polsko – Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast.

Wnioski zostaną wybrane do dofinansowania w dwuetapowej procedurze naboru.

Miasta, których wnioski złożone na pierwszym etapie (Wstępne Propozycje Projektów) zostaną najlepiej ocenione (miasta finaliści), zostaną zaproszone do udziału w drugim etapie czyli do przygotowania Kompletnych Propozycji Projektów, których liczba zależy od wykorzystania dostępnej alokacji. 

Termin składania wniosków w pierwszym etapie naboru upływa 16 grudnia 2024 r.

Nasze miasto będzie ubiegać się o dofinansowanie do 100% planowanych wydatków kwalifikowanych projektów.

Gmina Pułtusk posiada przygotowaną dokumentację na następujące przedsięwzięcia inwestycyjne,
o które zamierza aplikować. Są to:

  1. kamper park,
  2. budynek przystani miejskiej,
  3. skwer archeologów,
  4. budowa ekspozycji parowozu upamiętniającego pułtuską kolejkę wąskotorową.

Wydział Inwestycji i Pozyskiwania Środków Pozabudżetowych