W grudniu ubiegłego roku przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Pułtusku uczestniczyli w konferencji inaugurującej drugą edycję Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy zorganizowanej przez Związek Miast Polskich oraz Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, podczas której przedstawiono cel programu i obszary tematyczne.
Polsko – Szwajcarski Program Rozwoju Miast jest realizowany w latach 2022-2029, a jego motto brzmi:
„Ze szwajcarską precyzją rozwijamy miasta”. Ma on sprawić, aby miasta, podniosły jakość życia mieszkańców w kierunku niwelowania różnic społeczno – gospodarczych między miastami polskimi
i szwajcarskimi.
Polska otrzyma ponad 320 mln franków szwajcarskich na dwa programy.
Pierwszy z nich to: rozwój miast, a drugi to badania naukowe i innowacje.
W ramach pierwszego z nich Pułtusk jest wśród 139 miast uprawnionych do aplikowania o te środki. Jak można było usłyszeć od prowadzących konferencję, ramy finansowe pojedynczego wniosku będą zamykały się między 10, a 12 mln euro. Nie ma ściśle określonego katalogu kosztów kwalifikowalnych,
co oznacza, że wszystkie uzasadnione koszty w ramach złożonego wniosku mogą być dofinansowane nawet do 100 %.
Miasto Pułtusk planuje przygotować projekty, zawierające dwa podstawowe działania: ekonomiczno – środowiskowe i społeczne. Wsparcie będzie ukierunkowane na finansowanie działań mieszczących się
w dwunastu obszarach tematycznych objętych programem:
- kształcenie oraz szkolenie zawodowe i specjalistyczne,
- finansowanie dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw,
- wspieranie zarządzania migracją i promowanie działań integracyjnych,
- efektywność energetyczna i energia odnawialna,
- transport publiczny,
- gospodarka wodno-ściekowa,
- zarządzanie odpadami,
- ochrona przyrody i różnorodność biologiczna,
- zdrowie i opieka społeczna,
- poprawa bezpieczeństwa publicznego,
- mniejszości i grupy znajdujące się w niekorzystnej sytuacji społecznej,
- zaangażowanie obywatelskie i przejrzystość.
7 marca br. został ogłoszony nabór projektów w ramach Polsko – Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast.
Wnioski zostaną wybrane do dofinansowania w dwuetapowej procedurze naboru.
Miasta, których wnioski złożone na pierwszym etapie (Wstępne Propozycje Projektów) zostaną najlepiej ocenione (miasta finaliści), zostaną zaproszone do udziału w drugim etapie czyli do przygotowania Kompletnych Propozycji Projektów, których liczba zależy od wykorzystania dostępnej alokacji.
Termin składania wniosków w pierwszym etapie naboru upływa 16 grudnia 2024 r.
Nasze miasto będzie ubiegać się o dofinansowanie do 100% planowanych wydatków kwalifikowanych projektów.
Gmina Pułtusk posiada przygotowaną dokumentację na następujące przedsięwzięcia inwestycyjne,
o które zamierza aplikować. Są to:
- kamper park,
- budynek przystani miejskiej,
- skwer archeologów,
- budowa ekspozycji parowozu upamiętniającego pułtuską kolejkę wąskotorową.
Wydział Inwestycji i Pozyskiwania Środków Pozabudżetowych