Zieleń

Informacja o wycince drzew

Drzewa są usuwane, gdy zamierają lub stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa oraz gdy wymagają tego nowo powstające inwestycje.

Wydawanie decyzji na wycinkę drzew

Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. W przypadku gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków – wojewódzki konserwator zabytków, a gdy dotyczy drzewa lub krzewów rosnących na nieruchomości będącej własnością gminy – starosta.

  • Jeżeli właścicielem działki wpisanej do rejestru zabytków jest Gmina Pułtusk – wniosek trafia do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Ciechanowie, który wydaje decyzję.
  • Jeżeli właścicielem działki jest Gmina Pułtusk (pozostałe tereny) – wniosek trafia do Starosty Pułtuskiego, który wydaje decyzję.
  • Jeżeli właścicielem działki nie wpisanej do rejestru zabytków na terenie gminy Pułtusk jest osoba fizyczna, a usunięcie drzew nie jest związane z prowadzeniem działalności gospodarczej – zgłoszenie trafia do Burmistrza Miasta Pułtusk, który wydaje decyzję.
  • Jeżeli właścicielem działki wpisanej do rejestru zabytków na terenie gminy Pułtusk jest osoba fizyczna, a usunięcie drzew nie jest związane z prowadzeniem działalności gospodarczej – zgłoszenie trafia do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Ciechanowie , który wydaje decyzję.
  • Jeżeli właścicielem działki jest przedsiębiorca, instytucja oraz osoby fizyczne zamierzające usunąć drzewo na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie gminy Pułtusk – wniosek trafia do Burmistrza Miasta Pułtusk, który wydaje decyzję.
  • Jeżeli właścicielem działki wpisanej do rejestru zabytków na terenie gminy Pułtusk jest przedsiębiorca, instytucja oraz osoby fizyczne zamierzające usunąć drzewo na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie gminy Pułtusk – wniosek trafia do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Ciechanowie, który wydaje decyzję.

Procedury związane z wycinką drzew

Obowiązek zgłaszania zamiaru usunięcia drzew dotyczy osób fizycznych, jeżeli usunięcie drzew jest niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Właściciel nieruchomości w takim przypadku jest obowiązany dokonać zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa, jeżeli obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm przekracza:

  1. 80 cm – w przypadku topoli, wierzby, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
  2. 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
  3. 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

W terminie 21 dni od dnia zgłoszenia, zostaną, przez pracowników urzędu, przeprowadzone oględziny drzew objętych zgłoszeniem. Po dokonaniu oględzin, w terminie 14 dni od dnia oględzin, organ będzie mógł w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw (m. in. w przypadku lokalizacji drzewa na terenach objętych formami ochrony przyrody m.in. w parkach narodowych, rezerwatach przyrody, parkach krajobrazowych, obszarach chronionego krajobrazu, obszarach Natura 2000 itp.)

Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin właściciel nieruchomości wystąpi o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę mającej związek z prowadzeniem działalności gospodarczej, realizowanej na części nieruchomości, na której rosło drzewo, które podlegało zgłoszeniu, organ, uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nałoży na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.

Usunięcie drzewa bez dokonania wymaganego zgłoszenia lub przed upływem terminu 14 dni od dnia przeprowadzonych oględzin skutkowało będzie wymierzeniem przez burmistrza administracyjnej kary pieniężnej.

Przedsiębiorcy, instytucje oraz osoby fizyczne zamierzające usunąć drzewo na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej mają obowiązek uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa, jeśli jego obwód pnia na wysokości 5 cm przekracza:

  1. 80 cm – w przypadku topoli, wierzby, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
  2. 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
  3. 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu przez podmioty inne niż osoby fizyczne oraz osoby fizyczne chcące dokonać wycinki na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

I. Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody.
  2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego.

II. Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcia drzewa lub krzewu.
  2. Załączniki do wniosku:
    1. oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością albo oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń;
    2. zgoda właściciela oraz współwłaścicieli nieruchomości (jeżeli jest wymagana);
    3. oświadczenie o udostępnieniu informacji o zamiarze złożenia wniosku (dotyczy spółdzielni mieszkaniowych oraz zarządów wspólnot);
    4. rysunek, mapa albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane – określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości;
    5. projekt planu:
      • nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska lub
      • przesadzenia drzewa lub krzewu – jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania.

III. Termin złożenia wniosku

Nie ma określonego terminu złożenia wniosku.

IV. Termin realizacji wniosku

W ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

V. Opłaty

Wydanie zezwolenia nie podlega opłacie skarbowej. W przypadku gdy wniosek składany jest przez pełnomocnika należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 złotych za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia – od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury).

VI. Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie za pośrednictwem Burmistrza Miasta Pułtusk.

VII. Istotne informacje

  1. W przypadku, gdy drzewo lub krzew rośnie na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, wniosek należy złożyć do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Delegatury w Ciechanowie (ul. Strażacka 6, 06-400 Ciechanów).
  2. Oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością oraz oświadczenie o posiadanym tytule prawnym własności urządzeń składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  3. Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu związane z realizacją inwestycji (za wyjątkiem inwestycji liniowych) wydaje się po uzyskaniu pozwolenia na budowę, jeżeli jest wymagane.
  4. Zgoda właściciela nieruchomości nie jest wymagana w przypadku wniosku złożonego przez:
    1. użytkownika wieczystego lub posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym;
    2. spółdzielnię mieszkaniową;
    3. wspólnotę mieszkaniową, w której właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi;
    4. zarządcę nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa.
  5. Spółdzielnia mieszkaniowa informuje, w sposób zwyczajowo przyjęty, członków spółdzielni, właścicieli budynków lub lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, a zarząd wspólnoty mieszkaniowej – członków wspólnoty, o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, wyznaczając co najmniej 30-dniowy termin na zgłaszanie uwag. Wniosek może być złożony nie później niż w terminie 12 miesięcy od upływu terminu na zgłaszanie uwag.
  6. Zezwolenia na usunięcie nie wymagają:
    1. krzewy rosnące w skupisku, o powierzchni do 25 m2;
    2. krzewy na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
    3. drzewa, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
      • 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
      • 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
      • 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew;
    4. drzewa lub krzewy usuwane w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego;
    5. drzewa lub krzewy na plantacjach lub w lasach w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach;
    6. drzewa lub krzewy owocowe, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
    7. drzewa lub krzewy usuwane na podstawie decyzji właściwego organu z obszarów położonych między linią brzegu a wałem przeciwpowodziowym lub naturalnym wysokim brzegiem, w który wbudowano trasę wału przeciwpowodziowego, z wału przeciwpowodziowego i terenu w odległości mniejszej niż 3 m od stopy wału;
    8. drzewa lub krzewy usuwane na podstawie decyzji właściwego organu ze względu na potrzeby związane z utrzymaniem urządzeń melioracji wodnych szczegółowych;
    9. prowadzenia akcji ratowniczej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia;
    10. drzewa lub krzewy stanowiące złomy lub wywroty usuwane przez:
      • jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właścicieli urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządców dróg, zarządców infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu;
      • inne podmioty lub osoby, po przeprowadzeniu oględzin przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot;
      • drzewa lub krzewy należących do gatunków obcych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 2f ustawy o ochronie przyrody.

Nie ma obowiązku uzyskania zezwolenia na wycinkę drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego.

Szczegółowe informacje można uzyskać w Wydziale Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska:


– osobiście – w Urzędzie Miejskim w Pułtusku, ul. Rynek 41, 06-100 Pułtusk
– telefonicznie – 23 306 72 27
– e-mail: krs@pultusk.pl

Przejdź do treści